Aktualności

25 maja 2019 08:43 | Aktualności

Zielona Szkoła Chęciny, Kraków, Ojców

W dniach 22.05-24.05.2019 roku odbyła się dydaktyczna wycieczka uczniów klas IV c, V c, VII a i VII b do Chęcin, Krakowa i Ojcowa.

Z Żelechlinka wyjechaliśmy wczesnym rankiem. Po kilku godzinach podróży autokarem dotarliśmy do Chęcin. Pierwszym punktem naszej wycieczki było zwiedzanie zamku królewskiego powstałego na przełomie XIII i XIV wieku. Zamek w Chęcinach jest jedną z najpopularniejszych i najchętniej odwiedzanych atrakcji turystycznych województwa świętokrzyskiego. W tzw. zamku dolnym znajduje się studnia i jedna z baszt (południowo-zachodnia). W zamku górnym mieszczą się pozostałe baszty, skarbiec, a także pozostałości po budynku mieszkalnym. Pani przewodnik opowiedziała nam historię zamku, który swego czasu pełnił bardzo ważną funkcję. Na początku XIV wieku w mieszczącym się tu skarbcu zdeponowane zostały dobra archidiecezji gnieźnieńskiej, a w pewnym okresie mieścił się tu także skarbiec królewski. Podczas spaceru po terenie twierdzy mogliśmy poczuć średniowieczny klimat, a stojąc na dziedzińcu zamku mieliśmy okazję obserwować galerię polskich herbów szlacheckich. Z Chęcin udaliśmy się do Krakowa, gdzie odbyliśmy rejs statkiem po Wiśle. Dla większości z nas była to pierwsza tego typu atrakcja w życiu. Z pokładu statku obserwowaliśmy piękne, choć nieco zamglone wzgórze wawelskie. W godzinach popołudniowych zameldowaliśmy się w Gruszowie. Zakwaterowaliśmy się, a następnie wzięliśmy udział w warsztatach pieczenia chleba.

Następnego dnia wczesnym rankiem udaliśmy się do deszczowego Krakowa. Naszą przygodę zaczęliśmy od zwiedzania katedry wawelskiej, która uznawana jest za najcenniejszy obiekt sakralny na terenie Polski. W tym miejscu odbyło się 31 koronacji królewskich. To tu spoczywają najznamienitsi polscy władcy, a także znajdują się groby wybitnych polskich poetów i pisarzy – Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, Cypriana Kamila Norwida, a także kompozytora Fryderyka Chopina. Mieliśmy okazję z bliska zobaczyć monumentalny dzwon Zygmunt. Większość z nas zgodnie z przyjętym zwyczajem dotknęła go i pomyślała marzenie.  Dzięki pani przewodnik pogłębiliśmy swoją wiedzę na temat Wawelu, a także poznaliśmy wiele ciekawostek związanych z tym niezwykłym miejscem.  Następnie udaliśmy się do Smoczej Jamy, a także wykonaliśmy pamiątkowe zdjęcie przed pomnikiem ziejącego ogniem smoka wawelskiego. Na zakończenie udaliśmy się do Sukiennic, gdzie każdy z nas podczas czasu wolnego zakupił pamiątki z Krakowa.

Dzień trzeci rozpoczęliśmy od zwiedzania Jaskini Nietoperzowej, która jest jedną z największych grot Jury Krakowsko-Częstochowskiej. Przemierzając jaskinię podziwialiśmy nacieki skalne powstałe na jej ścianach i stropie. Większość z nas po raz pierwszy miała okazję zobaczyć nietoperze. Kolejnym punktem wycieczki był spacer po terenie Ojcowskiego Parku Narodowego, podczas którego zachwycaliśmy się roztaczającymi się przed naszymi oczami przepięknymi krajobrazami. W Pieskowej Skale zwiedziliśmy zamek górujący nad Doliną Prądnika, w którym nakręcono wiele słynnych scen filmowych pochodzących m.in. z Ogniem i mieczem, Pana Wołodyjowskiego czy Janosika. Ostatnim punktem naszej wycieczki była słynna Maczuga Herkulesa. Nazwa tego dwudziestopięciometrowego ostańca wapiennego wzięła się stąd, że przypomina on kształtem maczugę. Najbardziej znana legenda związana z tym miejscem dotyczy szlachcica Twardowskiego, który miał kazać czartowi przewrócić ją do góry nogami. Z Pieskowej Skały udaliśmy się w drogę powrotną do domu. Do Żelechlinka wróciliśmy w godzinach wieczornych zmęczeni, lecz bogatsi o wiedzę i nowe doświadczenia.