Aktualności

27 maja 2019 19:28 | Aktualności

Zielona Szkoła na Mazurach

W dniach 20-24 V 2019r. 54 uczniów szkoły podstawowej wraz z opiekunami : Barbarą Galińską, Elżbietą Sęk, Urszulą Starostą, Magdaleną Janiszewską uczestniczyło w „Zielonej Szkole” w Rynie na Mazurach. W drodze na Mazury zwiedziliśmy słynne Pole Bitwy pod Grunwaldem oraz muzeum poświęcone tejże bitwie. Następnym punktem wycieczki było Sanktuarium Maryjne w Gietrzwaldzie. To tu przed laty na przykościelnym klonie objawiała się Matka Boża dwóm dziewczynkom.

Kolejnego dnia zaraz po śniadaniu udaliśmy się do Manufaktury Ceramicznej w Nakomiadach, która powstała na początku XVIII wieku. Cały proces tworzenia , począwszy od przygotowania modeli form, poprzez odlewanie pojedynczych sztuk, ich wypalanie, a także precyzyjne i mozolne zdobienie przed szkliwieniem odbywa się tu ręcznie. Mieliśmy okazję podziwiać niesamowita dzieła sztuki. W Nakomiadach zwiedziliśmy też ogrody warzywne znajdujące się obok pałacu. Następnie pojechaliśmy do Kwatery Głównej Adolfa Hitlera „Wilczy Szaniec” w Gierłoży. Pośród bunkrów, schronów odbyliśmy ciekawą lekcję historii. Tego dnia byliśmy również w Reszlu, gdzie zwiedziliśmy Zamek Biskupów Warmińskich. Z wieży zamkowej podziwialiśmy piękne, mazurskie krajobrazy. W drodze do Rynu zwiedziliśmy Sanktuarium Maryjne w Świętej Lipce zwane „Częstochową Północy”. W sanktuarium wysłuchaliśmy koncertu organowego i mogliśmy podziwiać poruszające się w trakcie jego trwania figurki.

W środę przed południem zwiedzaliśmy Ryn, a w nim zamek pokrzyżacki. Podziwialiśmy tam oryginalne wnętrza, portale, sklepienia, elementy uzbrojenia. Następnie odbyliśmy spacer wokół Jeziora Ołów. Pogoda była piękna, więc skosztowaliśmy również kąpieli w jeziorze. Po obiedzie pojechaliśmy do leśniczówki w Praniu, gdzie zwiedziliśmy muzeum Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. W drodze powrotnej do ośrodka zobaczyliśmy śluzę w Guziance i port jachtowy w Mikołajkach. Po tak wyczerpującym dniu czekał nas miły wieczór przy grillu.

We czwartek udaliśmy się do Giżycka, gdzie zobaczyliśmy zabytkowy most obrotowy oraz mechanizm jego działania. Pobyt w Giżycku rozpoczęliśmy od rejsu statkiem po Jeziorze Niegocin, który dla wielu uczestników stał się niesamowitym przeżyciem. Następnie, idąc starówką, dotarliśmy do twierdzy Boyen-ważnego obiektu strategicznego. Zwiedzanie tej fortyfikacji zajęło nam kilka godzin. Uwieńczeniem pobytu w Giżycku było wejście na wieżę ciśnień i podziwianie niesamowitych widoków. Tego dnia po kolacji zobaczyliśmy jeszcze wiatrak holenderski „Gruba Kaśka” oraz odbyliśmy pożegnalny spacer nad Jezioro Ryńskie.

Piątek to dzień powrotu do domu. Zaraz po śniadaniu opuściliśmy ośrodek. W drodze do Żelechlinka zwiedziliśmy Olsztyn: Stare Miasto, Bazylikę św. Jakuba, Dom „Gazety Olsztyńskiej”, zamek, w którym mieszkał niegdyś Mikołaj Kopernik. Na pamiątkę pobytu w tym mieście wykonaliśmy zdjęcie z naszym wybitnym rodakiem. Każdy z uczestników dotknął też nosa Kopernika, co podobno przynosi szczęście.

Wypoczęci, dotlenieni, bo przecież Mazury to Zielone Płuca Polski wróciliśmy do Żelechlinka. W naszej pamięci pozostają wspomnienia, niezapomniane wrażenia.