Fonoholizm, czyli uzależnienie od telefonu
Fonoholizm, czyli nadmierne korzystanie z telefonów komórkowych, to temat, który dotyka coraz większej liczby osób, w tym także dzieci.
O uzależnieniu od telefonu komórkowego mówi się, gdy dana osoba korzysta z urządzenia przez większość czasu w ciągu dnia. Przekłada się to na wykonywanie obowiązków (domowych, związanych z pracą i nauką).
Zachęcamy do tego, aby wspólnie ograniczyć czas, jaki dzieci spędzają z telefonami, aby je mobilizować do aktywności na świeżym powietrzu, rozmów z przyjaciółmi i odkrywania świata poza ekranem. Dajmy naszym dzieciom szansę na pełny i zdrowy rozwój, z dala od nadmiernego korzystania z telefonów komórkowych.
Objawy nadużywania telefonu komórkowego:
⦁ nierozstawanie się ze swoim telefonem,
⦁ ciągłe przeglądanie urządzenia i uruchamiane telefonu (np. częste sięganie po telefon, częste używanie go, trzymanie w dłoni bądź blisko siebie, przed sobą),
⦁ wychodzenie z lekcji w celu odebrania bądź nawiązania połączenia/ wiadomości,
⦁ częste robienie zdjęć typu selfie i dzielenie się nimi z innymi użytkownikami sieci,
⦁ korzystanie z urządzeń w miejscach i sytuacjach, w których nie powinno się tego robić (np. przechodzenie przez jezdnię, w kinie, teatrze),
⦁ ukrywanie przed innymi (na przykład przed rodzicami) czynności związanych z używaniem smartfona,
⦁ wykonywanie czynności ze smartfonem w ręku,
⦁ odczuwanie silnej potrzeby lub wręcz poczucia przymusu korzystania z telefonu,
⦁ wyraźna niezgoda, niezadowolenie, agresja, rozdrażnienie z powodu ograniczenia lub zabronienia możliwości korzystania z telefonu, brakiem dostępu do Internetu,
⦁ myśli są pochłonięte telefonem i tym, co się dzieje w sieci,
⦁ przeżywanie strachu (lęku) z powodu niebycia w głównym nurcie informacji.
⦁ pierwszą rzeczą, braną do ręki po przebudzeniu, jest telefon, towarzyszy on osobie nawet podczas pobytu w toalecie, co wydłuża czas przebywania w łazience,
⦁ korzystanie z telefonu w łóżku, tuż przed snem lub jego kosztem,
⦁ fonoholizm może też skutkować problemami z koncentracją, zaburzeniami pamięci, bólami głowy.
Co zrobić, jeśli podejrzewamy, że dziecko nadużywa telefonu?
⦁ Porozmawiajcie – Nazwijcie problem – powiedzcie dziecku, co niepokojącego widzicie w jego zachowaniu i dlaczego – Posłuchajcie – poza pokazaniem swojej perspektywy, koniecznie wysłuchajcie, co Wasze dziecko ma do powiedzenia. Nie omieszkajcie zadawać pytań, które umożliwią szersze spojrzenie na sprawęm – Poszukajcie przyczyn – spróbujcie zastanowić się, kiedy/w jakich okolicznościach Wasze dziecko szczególnie używa telefonu. A może ostatnio używa go więcej i istnieje jakaś przyczyna takiej zmiany?
⦁ Doceńcie sukcesy – gdy udaje się dziecku ograniczyć czas spędzany na korzystaniu ze smartfona, nie omieszkajcie tego zauważyć. Docenienie pomaga w osiągnięciu sukcesu.
⦁ Dawajcie przykład – to Wasze zachowanie, nie słowa, stanowią wzór dla dziecka. Jeśli sami korzystacie z telefonu kosztem innych zajęć czy spędzania czasu z dziećmi, jeśli macie telefon przy posiłku, podczas rozmowy i innych wspólnych czynności, jeśli zbyt często przerywacie rozmowę z dzieckiem na rzecz odebrania telefonu, trudno będzie mu budować odpowiednią postawę względem smartfona.
⦁ Ustalcie zasady – zastanówcie się, ile czasu dziecko może spędzać w sieci.
⦁ Może się zdarzyć, że mimo dobrych chęci i wspólnej ciężkiej pracy całej rodziny nie uda się rozwiązać problemu. Warto wtedy skorzystać z pomocy specjalisty – psychologa lub psychoterapeuty, który/a zajmuje się uzależnieniami behawioralnymi.
Gdzie można skorzystać z pomocy?
⦁ Psycholog, pedagog szkolny,
⦁ Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczne,
⦁ Poradnie Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży,
⦁ Poradnie Leczenia Uzależnień, które w ofercie mają pomoc osobom niepełnoletnim,
⦁ Można też skorzystać z bezpłatnej pomocy telefonicznej i online na portalu www.800100100.pl – Telefonu dla Rodziców i Nauczycieli w Sprawie Bezpieczeństwa Dzieci: 800 100 100. Telefon działa od poniedziałku do piątku w godz. 12.00–15.00.