
Niezwykła lekcja historii w Szkole Podstawowej w Żelechlinku
Szkoła Podstawowa w Żelechlinku zakwalifikowała się do udziału w projekcie pod patronatem Ministerstwa Edukacji i Nauki „INNOWACYJNA HISTORIA - NOWE TECHNOLOGIE W SŁUŻBIE EDUKACJI”, którego organizatorem jest Fundacja Arte et Marte. To największy edukacyjny projekt VR (wirtualnej rzeczywistości) w Europie. Celem programu jest prezentacja możliwości wykorzystania nowych technologii, w szczególności VR, w prowadzeniu zajęć przez nauczycieli i wzrost zainteresowania uczniów zagadnieniami związanymi z historią Polski – dzięki atrakcyjnej i innowacyjnej formie prezentacji treści nauczania.
To niecodzienne przedsięwzięcie było realizowane w murach naszej szkoły w poniedziałek 21 listopada 2022 r. Projekt skierowany był do uczniów klas VII i VIII oraz nauczycieli. Dzięki doskonałej bazie jaką stanowi hala sportowa i pracowania wyposażona z programu “Laboratoria Przyszłości” organizatorzy przygotowali pokazy z rozmachem, a nasza szkoła mogła zaprosić do udziału w projekcie uczniów i nauczycieli z zaprzyjaźnionych szkół podstawowych w Czerniewicach i w Budziszewicach.
Pokaz dla uczniów składał się z projekcji dwóch filmów historycznych: „Kartka z Powstania” (Powstanie Warszawskie) oraz „Wiktoria 1920” (wojna polsko-bolszewicka). Oba seanse odbywały się w technologii wirtualnej rzeczywistości. Każdy z seansów był poprzedzony krótkim wstępem wprowadzającym młodzież w tematykę związaną z filmem. Uczniowie otrzymali gogle VR oraz instrukcje ich użytkowania. Stanowisko każdego uczestnika wyposażone było także w słuchawki oraz fotel obrotowy, aby maksymalnie ułatwić bezpieczne przeniesienie się do innej rzeczywistości. Po projekcjach przeprowadzono rozmowy o wrażeniach i wymieniono opinie na temat odbytego doświadczenia. Pełny pokaz dla jednej szkoły, składający się z dwóch seansów, trwał łącznie około dwóch godzin.
“Kartka z Powstania” jest to pierwszy w Polsce i jeden z pierwszych na świecie filmów fabularnych zrealizowany w technologii wirtualnej rzeczywistości. Film trwa około 15 min, a prace nad nim zajęły ponad 2 lata. Natomiast blisko trzydziestominutowy film „Wiktoria 1920” to jeden z największych fabularnych filmów VR nie tylko w Polsce, ale prawdopodobnie i na świecie. Został stworzony w 2020 roku na setną rocznicę Bitwy Warszawskiej.
Wykorzystana w tym projekcie technologia VR umożliwiła nam doświadczenie wirtualnej przestrzeni „tu i teraz”. Mogliśmy śledzić akcję filmu, mając poczucie bycia jednym z Powstańców, a następnie jednym z żołnierzy Piłsudskiego. Połączenie stereoskopii, czyli techniki obrazowania oddającej wrażenie dwuocznego odbioru głębi i odległości, oraz dźwięku ambisonicznego pozwoliło na odczuwanie wrażenia, że zatapiamy się w oglądanym obrazie. Wirtualna rzeczywistość, za pośrednictwem specjalnych gogli, oszukuje ludzkie zmysły, dzięki czemu mieliśmy możliwość przeniesienia się w inną przestrzeń, wcielenia się w rolę całym sobą.
Filmy te w połączeniu z niezwykła ekspozycją scenograficzną, przy asyście wirtualnej rzeczywistości pozwoliły przenieść się w czasie i przeprowadzić niecodzienną lekcję historii.
Reakcje uczniów w trakcie pokazu, jak i ich relacje po projekcji wskazują, że wynieśli z tego doświadczenie niezwykłe wrażenie, pogłębili swoją wiedzę historyczną oraz poznali nowoczesne narzędzia edukacyjne rozbudzające w nich ciekawość i pasję do nauki.
Beneficjentami projektu stali się także nauczyciele szkół. Uczestnicząc w szkoleniu, zapoznali się z obsługą urządzeń VR - w tym tych posiadanych przez szkołę dzięki programowi “Laboratoria Przyszłości”. Poznali także nowoczesne metody edukacyjne stosowane w Polsce i na świecie. Doświadczenie to daje impuls do jeszcze efektywniejszego wsparcia naszych podopiecznych w ich edukacyjnym rozwoju.
* Przy realizacji przedsięwzięcia wykorzystano sprzęt audiowizualny zakupiony w ramach progamu „Laboratorium przyszłości”.