27 marca 2025 roku po raz drugi obchodziliśmy Dzień Nauki naszej szkole. Uczniowie mieli okazję zobaczyć pokazy ciekawych eksperymentów biologicznych, chemicznych i fizycznych, przygotowanych przez uczennice klasy 8a i 8b pod kierunkiem pani Ewy Ambrozik i pani Elżbiety Sęk oraz wziąć udział w konkursach.
Uczennice z klasy VIIIb: Idzikowska Aleksandra, Kachurovska Yulianna, Kaczmarek Julia, Pawlak Natalia zaprezentowały wiele ciekawych doświadczeń. Badały odczyn roztworów z najbliższego otoczenia (odczyn roztworu octu, kwasku cytrynowego, sody oczyszczonej, proszku do prania, wody) za pomocą papierków uniwersalonych oraz przy użyciu wskaźnika – wywaru z czerwonej kapusty. Uczniowie dowiedzieli się, czym jest skala Sorena Sorensena, że znajomość wartości pH ma duże znaczenie praktyczne, m.in., że roztwór octu stosuje się przy obrzękach, zasinieniach, stłuczeniach natomiast roztwór sody oczyszczonej na refluks, zgagę, nadkwasotę. W trakcie kolejnego doświadczenia uczniowie zobaczyli, że jajko tonie w wodzie, ale już w wodzie słonej unosi się na powierzchni, ze względu na większą gęstość roztworu wody z solą, co powoduje wypieranie jajka na powierzchnię. Dowiedzieli się, że takie zjawisko naturalnie występuje w Morzu Martwym i z powodzeniem mogliby czytać książkę, leżąc na jego powierzchni. Następnie wykonano doświadczenie: wykrywanie skrobi w różnych produktach: ziemniaku, jabłku, bananie, kleiku skrobiowym, jajku, makaronie, chlebie, pomarańczy. Do wykrywania skrobi użyto jodyny, która w produktach ze skrobią zabarwiła się na granatowy kolor. Uczniowie przekonali się, że cukier występuje nie tylko w słodyczach, ciastach, ale również zawierają go prodykty, które nie są słodkie i że należy go ograniczać, gdyż często jest przyczyną otyłości a jej następstwem jest wiele chorób: cukrzyca, nadciśnienie, płaskostopie u dzieci, próchnica zębów. Przeprowadzono również doświadczenie pokazujące, jak działa pasta do zębów na szkliwo. Zobaczyli, co dzieje się ze skorupką jajka po dodaniu octu. Uczniowie z dużym zainteresowaniem dotykali jajka pozbawionego wapiennej skorupki, które zachowywało się, jak gumowa piłka. Uczniowie dowiedzieli się też, że produkowane przez bakterie w jamie ustnej kwasy atakują i osłabiają szkliwo naszych zębów. Doświadczenie wykazało, że pasta do zębów zabezpiecza szkliwo przed działaniem kwasu przez jakiś czas. Uczniowie przekonali się, że zęby należy myć systematycznie, by podtrzymywać ochronę szkliwa. Uczennice przeprowadziły jeszcze wiele innych doświadczeń, np. lampę lawową, którą można wykonać samodzielnie
w domu, wykorzystując, np. sodę oczyszczoną, płyn do mycia naczyń oraz ocet
a wszyskie cieszyły się wielkim zainteresowaniem wśród uczniów. Była to wspaniała lekcja biologii, chemii i fizyki.
Po pokazach rozstrzygnęliśmy konkurs na najciekawszy plakat: "Odkrycia i wynalazki polskich naukowców". Klasa VIb zaprezentowała i omówiła budowę i historię powstania kamizelki kuloodpornej. Poznaliśmy również teorię heliocentryczną Mikołaja Kopernika, którą przybliżyła klasa Vb oraz historię odkrycia polonu i radu omówioną przez klasę VIIb.
Oto wyniki konkursu:
I miejsce - klasa V b,
II miejsce - klasa VI b,
III miejsce - klasa VII b.
Następnie odbył się quiz wiedzy "Dlaczego, dlaczego, dlaczego...?".W konkursie wzięły udział trzyosobowe drużyny z klas IV-VIII. Tym razem każda klasa otrzymała nagrodę w postaci bonu. Wszystko zależało od ilości zdobytych punktów. Po wylosowaniu pytań i krótkiej naradzie drużyny udzielały odpowiedzi. 30 pytań z różnych dziedzin nauki nie sprawiło większych problemów doskonale przygotowanym uczniom klas IVa, Vb, VIa, VIb, VIIa, VIIb, VIIIb, które zdobyły 3 punkty, dzięki czemu mogą skorzystać z bonu na jeden dzień wolny od pytania i niezapowiedzianych kartkówek. Klasy IVb, Va i VIIIa zdobyły 2 punkty i bon na dwie lekcje wolne od pytania i niezapowiedzianych kartkówek.
Na zakończenie Dnia Nauki Antonina Kotynia, Wojciech Michniewski oraz Paweł Burchat pokazali różne rodzaje kostek Rubika i szybko je ułożyli.
Wszystkim uczniom biorącym udział w konkursach serdecznie gratulujemy i dziękujemy za zaangażowanie, czas poświęcony na przygotowania i niesamowitą kreatywność.
Dziękujemy bardzo za przygotowanie wspaniałych plakatów, które przybliżyły nam informacje polskich odkrywcach i wynalazcach.
Mamy nadzieję, że za rok ponownie uda nam się dostarczyć wszystkim wielu pozytywnych wrażeń i choć trochę zainteresować nauką.
Organizatorzy:
Aleksandra Idzikowska, Julia Kaczmarek, Julianna Kaczurowska, Natalia Pawlak z opiekunami, czyli panią Ewą Ambrozik , Elżbietą Sęk, Barbarą Galińską i Elżbietą Kopaczek.
* Przy realizacji przedsięwzięcia wykorzystano sprzęt audiowizualny zakupiony w ramach programu „Laboratorium przyszłości”.